Neuropsychologisch onderzoek bij kinderen

Testen van het denkvermogen bij kinderen in Amsterdam-Centrum

 

Met neuropsychologisch onderzoek bij kinderen en jongeren (pubers) worden denkvaardigheden getest (onderzocht) bij je kind. Andere benamingen voor denkvaardigheden zijn: cognitieve functievaardigheden, executieve functievaardigheden, en uitvoerende functievaardigheden. Hieronder behoren: aandacht en concentratie (hoe lang kan je kind zich concentreren), geheugen (is je kind vergeetachtig, hoe goed kan je kind getallen en instructies onthouden), snelheid van denken en handelen (hoe snel/traag verwerkt je kind informatie), planningsvaardigheden (kan je kind een plan maken en deze uitvoeren), kortdurend onthouden van informatie (werkgeheugen, hoe goed kan je kind ruimtelijke en visuele informatie kort onthouden) en de gedragscontrole (impulsiviteit; hoe goed kan je kind zijn impulsen onder controle houden).

Zowel kinderen als jongeren (pubers) kunnen denkproblemen (executieve functieproblemen) laten testen. Het neuropsychologisch onderzoek (het testen) wordt uitgevoerd door kinder- en neuropsycholoog dr. Marijke van de Laar in Amsterdam-Centrum (nabij de Amstel). Tijdens het testonderzoek worden er cognitieve tests (taken) afgenomen die specifiek kunnen meten of er aandachts-, concentratie- of geheugenproblemen aanwezig zijn bij je kind.

Naast het onderzoeken en testen van de denkvaardigheden (aandacht, concentratie en geheugen) en de eventuele cognitieve problemen (executieve functieproblemen) door middel van het afnemen van neuropsychologische tests bij je kind, is het ook mogelijk om de hersenactiviteit van je kind te onderzoeken via een EEG-scan.

 

Wanneer is het testen van denkproblemen geïndiceerd bij je kind?

Het is geïndiceerd om de cognitieve functies (denkvaardigheden/uitvoerende functievaardigheden) te testen en onderzoeken bij je kind als er vermoedens zijn dat er een aantal cognitieve vaardigheden zwak zijn. Je kind kan bij kinder- en neuropsycholoog dr. Marijke van de Laar in Amsterdam-Centrum terecht met de volgende redenen:

  • Op aanraden van de huisarts of neuroloog.
  • De leerkracht of de ouders vermoeden concentratie- en aandachtsproblemen bij je kind (er zijn vermoedens van ADD of ADHD).
  • Je kind heeft een hersenschudding of een hersenkneuzing opgelopen, bijvoorbeeld je kind is hard van de trap gevallen of je kind was betrokken bij een auto-ongeval (traumatisch hersenletsel, niet-aangeboren hersenletsel, NAH).
  • Je kind heeft zware epilepsieaanvallen gehad en/of je kind slikt anti-epileptische medicatie.
  • Je wilt graag de sterke en minder sterke vaardigheden van het cognitief functioneren onderzoeken bij je kind. Kinder- en neuropsycholoog Marijke in Amsterdam-Centrum kan de problemen die het kind dagelijks ondervindt verbinden aan de structuur en de functies van de hersenen.

 

Opzet van het onderzoekstraject in Amsterdam-Centrum

Het neuropsychologisch testonderzoek bij je kind vindt plaats bij de psychologenpraktijk aan de Nieuwe Keizersgracht 58 in Amsterdam-Centrum en bestaat uit drie of vier delen:

  1. Uitgebreide intake van 1.5 uur (en eventueel een tweede intake).
  2. Schoolobservatie (alleen bij basisschoolkinderen).
  3. De testdag van 2 tot 3 uur.
  4. Het adviesgesprek: Bespreking van de testuitslag en het neuropsychologisch rapport van 1.5 uur.

 

1. Intake

Tijdens het intakegesprek, waar zowel het kind als de ouders bij aanwezig zijn, worden de problemen besproken die de ouders zien bij het kind (en horen van de leerkracht op school), en het kind vertelt waar hij/zij last van heeft. Er wordt tevens veel aandacht gegeven aan de vaardigheden die goed gaan bij het kind. Als de ouders graag dingen willen vertellen over hun kind die voor het kind minder fijn zijn om te horen, dan is het mogelijk om nog een verlengde intake te hebben waarbij alleen de ouders aanwezig zijn. Kinder- en neuropsycholoog dr. Marijke van de Laar in Amsterdam-Centrum kijkt tijdens het intakegesprek of de ervaren problemen bij het kind passen bij denkproblemen (cognitieve en executieve functieproblemen). Op basis van dit gesprek zal bepaald worden welke cognitieve tests (taken) en vragenlijsten er afgenomen gaan worden bij je kind. Een deel van de vragenlijsten kan thuis ingevuld worden door het kind en de ouders, en een paar vragenlijsten worden door de leerkracht (de mentor) op school ingevuld.

 

2. Schoolobservatie (alleen bij basisschoolkinderen)

Kinderpsycholoog Marijke brengt een bezoek aan de basisschool van je kind voor een observatie in de klas. Je kind mag Marijke nog niet gezien hebben. Als je kind Marijke gezien heeft tijdens het intakegesprek, dan zal één van haar collega's (kinderpsychologen) de schoolobservatie bij je kind houden. Op basis van de schoolobservatie van je kind wordt een korte rapportage opgesteld over het gedrag van je kind in de klas. Deze rapportage wordt bij het neuropsychologisch rapport gevoegd.

 

3. De testdag

Op de test- en onderzoeksdag worden de resterende vragenlijsten ingevuld door het kind en de cognitieve (neuropsychologische) tests worden afgenomen bij je kind door kinder- en neuropsycholoog Marijke of één van haar collega's kinderpsychologen. Je kind komt een ochtend of een middag naar de psychologenpraktijk toe. Na het onderzoek (de testdag) worden de testresultaten uitgewerkt en zullen de resultaten, conclusies en adviezen worden samengevoegd in een neuropsychologisch rapport van ongeveer 15-20 pagina's. Het verwerken van alle onderzoeksgegevens van je kind en het schrijven van de rapportage duurt 2 tot 3 weken.

 

4. De testuitslag en adviesgesprek

Jongeren (pubers) vanaf 12 jaar mogen bij het adviesgesprek aanwezig zijn. Als het kind liever niet wil komen, of de ouders vinden het fijner dat hun kind er niet bij is, dan kunnen de ouders uiteraard alleen komen. Tijdens het adviesgesprek wordt de testuitslag en het uitgebreid neuropsychologisch rapport besproken. Het neuropsychologisch rapport wordt door de ouders mee naar huis genomen of digitaal opgestuurd (via e-mail). Tijdens het adviesgesprek vertelt kinder- en neuropsycholoog Marijke of er psychologische behandeling (therapie) nodig is voor je kind en wat de behandel- en ondersteuningsmogelijkheden zijn.