Slaapproblemen bij kinderen en pubers

(Gedrags-)Psychologische hulp aan kinderen in Amsterdam-Centrum

 

Voor kinderen en jongeren (pubers) is goed slapen erg belangrijk. Door een goede nachtrust voelen kinderen zich overdag fit, hebben ze energie en zijn ze vrolijk. Maar als kinderen en jongeren ’s nachts niet goed slapen dan kunnen ze overdag last krijgen van allerlei problemen die het bemoeilijken om huiswerk en schoolwerk te maken. Als een verminderde nachtrust lang aanhoudt kan het kind ook slaapangst ontwikkelen: het kind wordt bang en angstig wanneer het kind naar bed moet wat het inslapen juist bemoeilijkt.

 

Klachten van slaapproblemen bij kinderen en pubers

Slaapproblemen en slapeloosheid bij kinderen en jongeren (pubers) kunnen zich op de volgende manieren uiten:

  • Lichamelijke problemen: vermoeidheid, hoofdpijn, buikpijn, sneller vatbaar zijn voor verkoudheid, en soms misselijkheid (het kind voelt zich ziekig).
  • Denkproblemen: concentratie- en geheugenproblemen, niet helder kunnen nadenken, moeite hebben om meerdere taken tegelijk uit te voeren, en zorgen maken over de verminderde nachtrust.
  • Psychische problemen: vaak overprikkeld-zijn, kort lontje hebben, stress, afhankelijk zijn van de ouders om in slaap te vallen, somberheid, en angstig/bang zijn.
  • Gedragsproblemen: snel boos worden op anderen, huilen, hyperactiviteit (het kind gaat de vermoeidheid overcompenseren door zich druk te gedragen), en moeite hebben met het maken van huiswerk en schoolwerk.

 

De behandeling van slaapproblemen en slapeloosheid bij kinderen

Kinder- en jeugdpsycholoog dr. Marijke van de Laar biedt praktische hulp en (cognitieve) gedragstherapie aan kinderen en jongeren (pubers) met slaapproblemen of slapeloosheid in het centrum van Amsterdam. Je kind krijgt inzicht in het eigen gedrag gerelateerd aan de slaapproblemen en hoe je kind daarin verandering kan aanbrengen. Tijdens deze vorm van psychologische behandeling en gedragstherapie leert je kind zich te ontspannen, effectieve slaaprituelen toe te passen en nare gedachten over slaap te veranderen naar fijne en ontspannende (en meer realistische) gedachten. Ook worden er aan je kind slaapopdrachten voor thuis meegegeven, zoals het bijhouden van een slaapdagboek of het doen van ontspanningsoefeningen. Aan het einde van de psychologische behandeling heeft je kind geleerd hoe hij/zij de slaap positief kan beïnvloeden.

De psychologische slaapbehandeling richt zich op het verminderen van slaapproblemen en het voorkomen van chronische slapeloosheid bij je kind. Door de nachtrust bij je kind te verbeteren, verdwijnen na een tijd de andere klachten die gepaard gaan met vermoeidheid, zoals slechte concentratie en aandacht, stress, angst, een kort lontje hebben en overprikkeld zijn. Je kind gaat zich weer fit voelen en zich beter concentreren, waardoor schoolprestaties vooruitgaan.

Naast de psychologische behandeling (therapie) bij slaapproblemen is het ook mogelijk voor je kind om een neurofeedback-behandeling te krijgen. Neurofeedback is zeer effectief bij slaapproblemen; je kind gaat sneller inslapen en langer doorslapen. Daarnaast is het soms nodig om een aantal gezins- of oudergesprekken te hebben (systeemtherapie) bij kinderpsycholoog Marijke (Marijke is tevens gezins- en systeemtherapeut). Gerichte adviezen worden dan gegeven aan de ouders hoe zij de slaapkwaliteit kunnen bevorderen bij hun kind.